Wij willen vanuit wederzijdse betrokkenheid leerlingen helpen om zichzelf te kunnen zijn.

Graffiti workshop op Antoniusschool de Pionier Den Helder

13 december 2019

Geconcentreerd schuifelen leerlingen in besmeurde witte jassen rond over het schoolplein van Antoniusschool de Pionier in Den Helder. Geknepen oogjes turen boven de mondkapjes uit naar de plaat waarop het allemaal gebeurt. Dit werk vergt maximale precisie. Handen trillen van de inspanning en misschien ook wel van de spanning. Eén uitschieter en het kan gedaan zijn…

 

 

 

Graffiti workshop

De leerlingen van Antoniusschool de Pionier in Den Helder nemen deel aan een graffiti workshop van Je Leukste Graffiti, een initiatief van Tim Bergboer. De workshop begint met een klassikale introductie. De leerlingen maken alvast een schets van wat later hun graffiti kunstwerk zal worden. Vooral namen zijn populair: Pieter, Kayne, Chella, Fortnite - hier en daar versierd met een ster, hartje, trompet of Donald Duck. Het ontwerp is klaar. Tijd voor actie!

 

 

Magie op een plaat

Op het schoolplein laat Tim de leerlingen zien hoe zij met de spuitbussen kunnen werken. Dicht op het bord spuiten levert een smalle lijn op. Spuit je van iets verder weg, dan verbreedt de lijn. Nog iets verder weg? Een mist van verf. “Voor wat bling-bling”, zegt Tim. Hij laat zien hoe het werkt. De kinderen kijken aandachtig naar het magische tafereel dat plaatsvindt op de voorbeeldplaat van Tim. Alles is mooi en hij doet het lijken alsof het niets is. De leerlingen staan te popelen om de handen uit de mouwen te steken. We’ve got this.

 

 

Kleine meesters aan het werk

Even later gaan de leerlingen - gehuld in een witte jas, mondkapje en blauwe schoenbeschermers - aan de slag. Iedereen krijgt een grote plaat en toegang tot talloze spuitbussen met verf in alle kleuren van de regenboog. Hier hoeft geen kat uit de boom gekeken te worden, de leerlingen gaan direct aan de slag. Binnen no time vullen de borden zich met een grote diversiteit aan kleuren - binnen de lijntjes en daarbuiten, volgens plan of… zonder plan. Zo lang het op de eigen plaat is, mag alles. “Dit is echt de beste dag van mijn leven,” vertelt een jongen zijn buurman terwijl hij met zijn neus op de plaat staat om de spuitbus te bedienen. Het moge duidelijk: de creatie van een meesterwerk komt nauw.

 

 

Van mislukking tot kunst

Hier en daar worden onderling gouden tips uitgewisseld. “Ja, druipers! Die wil ik ook! Hoe heb je die gemaakt?” Toch gaat het niet overal naar wens. Halverwege de sessie is één jongen volledig uit zijn hum. Alles is mislukt. Maar echt álles. Woedend begint hij zijn plaat te bewerken met dat wat voor handen is. Zijn rubberen handschoen, spuitdopjes, een lekkende spuitbus… Kijkend naar het resultaat neemt zijn woede langzaam af. Dit is eigenlijk best oké... Hij kijkt op. “Ik ga maar gewoon kunst maken, juf”, licht hij het resultaat van zijn uitbarsting nonchalant toe. Aan het eind van de sessie bestudeert de kritische meester zijn werk van afstand. “Ja,” concludeert hij, “mooi.”

 

 

Een groot succes

Leerlingen zijn zichtbaar onder de indruk van elkaar én zichzelf. Complimenten vliegen over en weer - ook voor Tim. “Hey meester Tim, ik vond het echt cool!” En ja, waar komt zo’n meesterwerk dan te hangen? “Op mijn kamer. Of misschien kan ik hem verkopen!” Want zeg nou zelf: wie wil er niet zo’n pareltje aan de wand? #kinderkunstverdientalleaandacht

 

 



Nieuwsarchief