Regen

Het regent al de hele ochtend en op een zeker moment kijkt er een leerling naar buiten en zegt: Juf, "de wolken huilen omdat het regent!"

 

Leeftijd

De ene jongen (6 jaar) vraagt aan zijn klasgenoot (6 jaar): “Hoeveel jaar ben jij?”
Omdat zijn klasgenoot in gesprek is met een andere juf, geef ik het antwoord: “Hij is net zo oud als jij!” Het antwoord van de eerste jongen is: “Ik ook!

 

Niet ophalen

Een groep 3 leerling vertelt dat zijn moeder hem niet komt ophalen van school: Waarom komt ze je niet ophalen vraagt de juf.

“Ze moet naar de dokter, want mijn tante moet eruit!”

 

Licht, lichter

Een leerling met migratieachtergrond heeft buiten 3 rondjes om de school gerend en kan zich nog wel een paar keer opdrukken. Dit doet hij prima! Juf zegt tegen een collega: “Hij kan dat beter dan ik, dat komt vast omdat hij lichter is!” Waarop de leerling zegt: “Ik heb ook iemand in de familie die licht is!”

 

Hormonen?

Meisje uit de bovenbouw: “Ik misdroeg mij niet omdat ik mijn zin niet kreeg, het waren gewoon mijn hormonen!”

 

Werkboekje

De leerlingen in groep 4 krijgen een werkboekje van geschiedenis. Voordat ze het gaan gebruiken mogen ze het eerst inkijken.
Na het doorbladeren zegt een leerling tegen een andere leerling: “Ik kom van een aap en jij ook.” “Nee hoor,” zegt de jongen, maar mijn ouders wel!”

 

Juf Thea gaat met pensioen

Juf Thea tracteert in alle klassen. Verschillende kleuters reageren:

Met pensioen? "Dat betekent dat je 67 bent!"

Met pensioen? "Dan ga je niet naar een bejaardenhuis maar hoef je niet meer te werken!"

Met pensioen? "Ik ken ook iemand die gaat ook met pensioen. Dan zie je haar misschien wel!”

 

Veiligheid

Het is buitenspeeltijd. Een kleuter zit op een driewieler met een plaatsje voor een kind achterop. Het meisje dat achterop zit houdt de fietser met twee handen om zijn middel vast. Juf vraagt waarom zij hem zo goed vasthoudt. Het meisje antwoordt: “Juf, ik ben de gordel!”

 

Stille vinger

Een kleuter praat door de klas. Juf zegt dat hij een stille vinger moet opsteken. De jongen steekt zijn vinger op en stelt direct zijn vraag. Juf zegt dat hij een stille vinger moet opsteken. Hij doet zijn hand naar beneden en steekt de vinger van zijn andere hand omhoog. “Zo dan!”

 

Rozijntje?

Bij de kleuters:
Juf leest een boek voor van ‘De slak en de walvis’.
De walvis ligt in het boek op het strand. De vraag van de juf is: “… en wat moet de walvis eigenlijk?”
Een kleuter zegt: “In het water!”
Een andere kleuter verduidelijkt: “Ja, want anders wordt het een rozijntje!”

 

Ik zie je wel, ik zie je niet

Bij de kleuters zegt één van de kleuters:
“Juf Tonny is er vandaag.”
Juf draait zich om en zegt: “Nee hoor ik ben er niet!”
“Jawel hoor, ik zie je shirt!”

 

Kleur van een Dino

Naar aanleiding van het lezen van een boek over Dino’s hebben we met de kleuters op Koekeloere van schooltv een programma gekeken. Hier werd de vraag gesteld wie weet wat voor kleur een Dino heeft. Allerlei kleuren worden opgenoemd. “Nee,” zegt een kleuter, “hij is zilver! Kijk maar op de voorkant van dat boek!”

 

Communie

Een leerling verteld de juf dat hij de volgende dag communie gaat doet. Later op de dag zijn hij en een medeleerling met lego aan het spelen. Daar legt hij aan de medeleerling uit wat communie is. Als de juf langsloopt hoort ze nog net de zin: "God is onverwoestbaar net als de Nokia!".

 

Pauw

De kleuters brengen een bezoek aan de Helderse Vallei en op een gegeven moment vraagt de medewerkster aan de kinderen: “Wie weet wat een pauw is?."
Een kleuter weet het te vertellen: “Zo eentje die daarachter alles omhoog heeft (en maakt een grote boog met zijn armen), zodat niemand hem kan zien!

 

Nat

We lopen terug van de gym naar onze klas. Daarvoor moeten we een stukje buiten lopen. Het regent. Een van de kleuters krijgt een spetter in zijn gezicht en hij zegt: “Regenen. Het regenent. Regenen is nat!”

Iets verderop toetert een auto. Zegt één van de kleuters: "Ik heb een toeter in mijn oor" en krabt vervolgens aan zijn oor.

 

Klatsen

De kleuters krijgen de opdracht om een boom te gaan verven.

Terwijl de juf de benodigde spullen uitdeelt loopt er een kleuter met weinig geduld naar de juf en vraagt:

"Juf heb je ook klatsen?"
Juf is getraind om kleutertaal te verstaan en geeft hem een paar kwasten.

 

Diep

De kleuters arriveren op school en twee kleuters komen gebroederlijk naast elkaar aanlopen.

Ik hoor de ene tegen de andere zeggen: “Het is mooi weer he? Gisteren was het ook zo mooi weer en eergisteren ook.

Ik denk dat de zandbak wel opengaat vandaag.

Zullen we dan een lekkere diep maken?”

 

Mac Donald

“Mamma kan jou niet zomaar komen halen. Mamma werkt.

Waar werkt mamma eigenlijk, weet jij dat?”
“Naast de Mac Donalds ergens. Dan heeft ze een computer mee en een beker yoghurt!"

 

Kleuren

De kleuters hebben een mooie kleurplaat gekregen die ze mogen inkleuren.

Juf zegt: "Mooi kleuren en binnen de lijntjes proberen te kleuren.

Dan hoor ik de ene kleuter tegen de andere kleuter zeggen:

“Wat kan jij goed kleuren tussen de lijmen.”
Dan wijst hij naar zijn kleurplaat: “maar hier ga je over de lijm!”

 

Doolhof

De kleuters mogen een half uurtje in hun lente werkboekje werken.

Dan zegt een kleuter vol enthousiasme: “Juf, ik ga dit doodshoofd maken!”
Juf vraagt hem welk doodshoofd?
Deze, juf en hij wijst naar de bladzijde waarop een doolhof afgebeeld staat!

 

Buikpijn

De kleuters hebben een ziekenhuishoek waar ook een babypop ligt.

De pop moet naar het ziekenhuis want deze heeft pijn in zijn buik.

De dokter luistert met de stethoscoop naar de buik van de pop.

"Oh ik zie het al. Hij heeft stinkkaas gegeten!"

 

Loslaten?

Juf ziet een leerling iets op de grond gooien.

"Gooi je dat nou zomaar op de grond?

De leerling kijkt verschrikt op: "Het viel niet op de grond Juf, ik ging het per ongeluk loslaten!

 

Puber

In de klas hebben de leerlingen een gesprek over pubers.

Een leerling zegt: “Mijn zus is een puber!”

Zegt een andere leerling: 'nou ik ben ook een puber!'
Waarom denk je dat jij een puber bent vraagt de Juf.
"Nou gewoon omdat ik sproeten heb"

 

Ik reken het goed

 

Spijt

Een leerling scheldt de juf uit. De juf roept haar bij zich en zegt dat ze ‘sorry' moet zeggen Het alternatief is dat ze heel veel scheldwoorden voor straf moet opschrijven en daarna zal de juf verder niet boos worden.

De leerling gaat terug naar haar plaats en na een half uurtje loopt ze naar de juf toe: “Juf, ik wil geen ‘sorry’ zeggen!” Waarop de juf zegt: “Oke, wat moet je nu doen dan?” “Maar ik wil wel zeggen dat het mij spijt, is dat ook goed?”

 

Baby

Het is bijna lente. Juf legt uit dat er in de lente veel schapen baby'tjes krijgen.

Dus een schapenbaby heet een lammetje.

Een koeienbaby heet een kalfje.

Een eendenbaby een kuiken.

“Maar hoe heet dan de baby van een paard?”, vraagt juf.

“De baby van een paard is een ezel!”, weet een kleuter te vertellen.

 

Ruzie

Er staan 3 tafels naast elkaar. Aan de linker tafel zit een leerling en aan de rechter tafel zit een leerling.

Er moeten 2 grote puzzels op de middelste tafel worden gelegd maar dat past niet.

Na veel heen en weer geschuif krijgen de twee ruzie met elkaar.

Jullie kunnen het op de gang met elkaar uitpraten en als het is opgelost dan mogen jullie de klas weer in komen, zegt de juf.
Na een paar minuten gaat de deur weer open en de juf vraagt wat voor oplossing ze hebben bedacht.

Één van de leerlingen begint uit te leggen wat de oplossing is. Terwijl hij nog niet is uitgepraat zegt de andere leerling; “Jaahaaa, hij heeft een slim hoofd!”

 

Missend puzzelstukje

Jan heeft een puzzel gemaakt maar mist helaas een stukje. Dat kan natuurlijk overal liggen. Er wordt goed gezocht. Onder kasten, onder tafels, onder tassen en zelfs in een openstaande tas! Maar het puzzelstukje blijft zoek.

Juf zegt na een tijdje: "Jan leg de puzzel maar op tafel misschien vindt de schoonmaakster hem vanmiddag als ze komt schoonmaken.
Jan legt de puzzel op tafel en loopt een andere kant op dan naar zijn eigen tafel. Waar ga je nou heen, Jan?

"Ik ga de schoonmaakster even vragen of ze hem kan vinden."

 

Geen tijd

De juf observeert een paar kleuters en het valt haar op dat er bij een van de kleuters iets mis gaat. ZIj spreekt hem hierop aan waarop hij direct reageert:
“Ik heb hier nu geen tijd voor!”

 

Voor de eerste keer...

Een leerling krijgt uitleg over de rekenmethode van Squla.

Met deze methode werk je met een Ipad en een koptelefoon.

 

Er staat een cirkel op het scherm en er wordt gevraagd wat voor vorm dit is.

De leerling doet de koptelefoon die hij op zijn hoofd heeft van één oor af en doet dit stuk voor zijn mond en fluistert erin: “Cirkel!”, en zet zijn koptelefoon weer op.
Hierna verschijnt er een vierkant in beeld. Er wordt wederom gevraagd wat voor figuur dit is. Hij doet weer één kant van de koptelefoon af, doet het stuk voor zijn mond en fluistert: “Vierkant!”.

 

Kraaltjes

De leerlingen zijn aan het kleien. Ze hebben de opdracht gekregen om een kunstwerk te maken.

Deze mogen ze versieren met allemaal kraaltjes.

Na verloop van tijd liggen er nogal wat kraaltjes op de grond.

Één van de leerlingen begint ze op te rapen.

Juf zegt vervolgens dat hij op zijn plaats moet gaan zitten.

“Nee juf, ze moeten van de grond af, anders gaat iemand erover struikelen!”

 

Welk pak tegels?

 

Plastic bloemen

Een leerling van de kleuters bekijkt de lente tafel met allemaal voorjaarsspulletjes.

Hij ziet de plastic kunst bloemen staan, steekt zijn neus erin en roept:

"Juf, deze ruiken echt héél erg lekker!"

 

Zaterdag

Het is maandag. En net zoals iedere dag wordt de dag besproken met de kleuters.

Ze weten dat het weekend is geweest en zondag ‘gisteren’ was.

Juf vraagt aan de leerlingen: “Wat was zaterdag dan?”
Er wordt een vinger opgestoken en de leerling zegt heel enthousiast; "ik weet het juf, zaterdag was 'eerder gisteren'!"

 

Schrijf een 3

Vandaag staat er rekenen op het rooster.

Op een gegeven moment mag een leerling van de juf een '3' op het bord schrijven.
Als hij bij het bord aankomt schrijft hij: 1,2,3 🤣

 

Konijn

Er staat een decoratiekonijn op de koffietafel. Een jongen uit de bovenbouw loopt er naartoe, wil het aanraken en vraagt meteen: “Is die echt eigenlijk?”


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Snel lezen

Juf is druk in de weer met uitgeprinte papieren in mapjes te doen.

Een leerling uit groep 6 die naast haar zit, leest nog wat langzaam en vindt sommige woorden nog een beetje moeilijk.

Juf pakt op een gegeven moment een oorkondeblad en stopt deze in een hoesje.

De leerling wil dit snel lezen en leest: “Ork… kon…. Orkin… Rosbief?”

 

Zakstoel

Bij de kleuters gaan ze lezen.

Meestal mogen ze hun favoriete plekje uitkiezen zodat ze prettig en comfortabel kunnen lezen.

Één van de kleuters pakt zijn boek, loopt naar de juf en vraagt: "Juf, mag ik op de zakstoel?" Voordat juf kan antwoorden loopt de kleuter naar de 'zakstoel' en gaat er vervolgens naast zitten!

 

Au

Een leerling loopt naar de juf toe en zegt:
".... beukte mij in mijn piemel"

"En wat zei je tegen ....?"

Ik zei: "au!"

Daarna loopt hij rustig weer naar zijn tafel.

 

Veter strikken

Een leerling loopt naar de juf en vraagt haar of ze zijn veters kan vast maken.

Terwijl de juf dit doet zegt zij dat het ook wel lastig is om veters zo vast te maken dat ze niet meer iedere keer los gaan.

Ja, zegt de leerling: "als mijn moeder mijn veters vastmaakt roept ze altijd een woord dat begint met een K."

 

Anna Maria

De leerlingen zijn op het schoolplein en spelen het spelletje 'Anna Maria Koekoek."
Het spel begint en degene die 'Anna Maria Koekoek moet zeggen, roept: "Iedereen moet terug!"

Nééé, zegt het klasgenootje, je moet zeggen 'Anna Maria Koekoek.'

 

Kleine onenigheid

“...Hij laat een scheet zegt hij tegen de juf, en kijkt naar zijn buurman.”

“Nee hoor, juf heeft gezegd dat het geen scheet heet maar het heet een windje!"

“Maar er staat helemaal geen wind!”

 

Indiaantje?

De kleuters kijken schooltv.

Op een zeker moment komt er een jongetje in beeld, die verkleed is als indiaantje.

De mevrouw op de tv vraagt: “Wat zie je hier?”

Zegt een kleuter heel spontaan: “Een baviaan!”

 

Ziek?

Kleuter: “Juf, ik heb een zere keel!”
Juf: “Je wordt toch niet ziek hè?
“Ik ben niet ziek, mijn keel is ziek, juf!” en kijkt mij verbaasd aan.

 

Cijfers

Bij de kleuters hebben ze een rekenlesje: "Waar kan je allemaal cijfers vinden?"
Er worden vingers opgestoken en geroepen: "Huisnummers; in je schoen ; op je kleding...

En dan zegt een leerling uit het niets: "Hey juf, mollen eten je kleding op!" 🤣

 

Een rare i

Als de leerlingen allemaal hebben geleerd hoe ze de 'i' moeten schrijven krijge ze de opdracht om de letter uit tijdschriften te knippen en deze op een stukje papier te plakken.
Dan komt er een leerling met een uitgeknipte letter en zegt: “Juf, deze ziet er wel een beetje raar uit!”
“En als je hem nou eens zo draait?”, en juf draait het knipsel om.
“Ze lacht en zegt: Jaaa, nu is ie niet meer raar!”

 

Uitgevonden

Kleuter zoekt een film uit.
Als de film afgelopen is, zegt hij:

“Mooie film heb ik uitgevonden he!”

 

Knuffel

Bij de ingang van het hek verwelkomt de juf alle leerling die aankomen.

 

Een leerling stapt uit de bus met een knuffel onder zijn arm en de juf zegt; "wat een lieve hond heb jij mee, hoe heet hij?"
De leerling kijkt de juf aan alsof ze gek is en zegt: ...‘het is een knúffel hoor’..
[

De juf blijft verbouwereerd staan en je ziet haar denken, 'Hoe kom ik erbij dat die knuffel een naam kan hebben 🙈😂'

Ik ben geen 3

's Morgens als alle leerlingen in een kring zitten, vraagt de juf met hoeveel zijn we. Omdat er twee juffen in de kring zitten en er één kind afwezig is, hebben we een ander aantal.

Één van de leerlingen begint te tellen en wijst stuk voor stuk de leerlingen aan. "Nee, zegt een klasgenoot die als derde (nummer 3)aangewezen wordt, ik ben 5!"

 

Hij wil zelf tellen. Hij wijst daarbij ook iedereen aan. Als hij bij 5 is, stopt hij met aanwijzen van het rondje en wijst zichzelf aan. Dan gaat hij verder met het rondje.

Zwaar strookje

Bij gym hebben de leerlingen een spel gedaan.

Ze "kregen allemaal een strookje papier met daarop de nummers 1 tot en met 20. Ze moeten een krul laten zetten bij het nummer waarvan ze een plaatje hebben gevonden.

Bij het omkleden doet een kleuter het strookje in de tas en zegt:

"Mijn tas is nu heel zwaar!"